از سیم مفتول نازک در مشهد قابلمه های چدنی تولید می شود

صاحبان خانه و برقکارها به طور معمول از اصطلاحات “سیم” و “کابل” به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما تفاوت قابل توجهی وجود دارد.

کد الکتریکی به طور رسمی به سیم مفتول نازک به عنوان رسانا اشاره می کند اما اجازه دهید آنها را سیم بنامیم تا کار را آسان کنیم.

سیم ها می توانند خالی باشند، مانند اتصال به زمین و اتصال تجهیزات و مدارهای الکتریکی. یا می توان آنها را با موادی پوشاند که فقط از خوردگی محافظت می کند و رسماً به عنوان عایق الکتریکی واجد شرایط نیست.

احتمالاً اکثر شما با سیم مفتول های رنگارنگ محصور شده در یک ماده عایق پلاستیکی با کد شناسایی آشنا هستید. در سال های اولیه سیم کشی برق، سیم ها با لاستیک سیاه عایق بندی می شدند.

امروزه آنها از مواد مختلف با تکنولوژی بالا عایق بندی شده اند که می توانند در محیط ها و شرایط سخت مقاومت کنند. اینها می توانند زیرزمینی باشند. غوطه ور در آب؛ یا در معرض نور خورشید، ارتعاش، مواد شیمیایی یا درجه حرارت بالا قرار می گیرند.

سیم‌های برق مجزا معمولاً باید در مجرای فلزی یا پلاستیکی نصب شوند. ترکیب سیم ها و مجرا منجر به یک سیستم سیم کشی کامل می شود.

از سوی دیگر کابل مجموعه ای از دو یا چند سیم لخت، پوشیده یا عایق شده است که در یک غلاف غیرفلزی یا فلزی برای حفاظت فیزیکی محصور شده است.

سیم

برخلاف سیم‌های مجزا، کابل‌ها یک سیستم سیم‌کشی مستقل هستند و معمولاً نیازی به نصب در مجرای ندارند.

استفاده از سیم مفتول یا کابل مطابق با کد برق و دستورالعمل های سازنده بسیار مهم است. درک این اطلاعات می تواند به معنای تفاوت بین یک تاسیسات الکتریکی ایمن یا ناایمن باشد.

همچنین برای انجام تکالیف خود و توجه به جزئیات، از بازرس برق محلی تمجیدهای خوبی دریافت خواهید کرد.

صنعت تولید برق دارای یک طرح رنگی یکنواخت برای روکش کابل است تا زندگی را برای برقکاران و صاحبان خانه آسان تر کند.

به جز انواع خاصی از سیم کشی های زیرزمینی، سیم های عایق جداگانه باید در مجرای فلزی یا پلاستیکی نصب شوند تا یک سیستم کامل داشته باشند.

از سوی دیگر، کابل با روکش غیرفلزی که در خانه‌های ما رایج است، یک روش سیم‌کشی کامل و مستقل است که سیم‌های عایق‌شده درون یک ژاکت بیرونی محافظ قرار دارند.

اجرای کابل بسیار ساده تر و کم هزینه تر از نصب لوله و سیم مفتول است. رنگ غلاف بیرونی کابل راهی مفید برای به خاطر سپردن گیج و درجه آمپراژ سیم داخل کابل است.

خاکستری: عموماً برای فیدر زیرزمینی نوع UF-B و کابل مدار شاخه ای و کابل سرویس ورودی نوع SE استفاده می شود. برای جزئیات، اطلاعات برجسته روی غلاف کابل را بررسی کنید.

مشکی: به طور کلی سیم مفتول 8 یا 6 گیج، مدارهای 40 تا 60 آمپر. همچنین اطلاعات برجسته روی غلاف کابل را برای جزئیات بررسی کنید.