از سویا نیم کیلویی برای اولین بار در زمان قاجار برای پخت غذا استفاده شد

سویا یک حبوبات محبوب با منشاء آسیایی است. افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند اغلب از سویا نیم کیلویی برای جایگزینی گوشت استفاده می کنند.

با این حال در مورد مزایا و خطرات مصرف سویا اختلاف نظر وجود دارد، زیرا برخی از تولیدکنندگان اکنون این گیاه را اصلاح ژنتیکی می کنند.

سویا سالم و سرشار از پروتئین است و کاربردهای تغذیه ای متعددی به آن می دهد. مردم می توانند آنها را بخورند آنها را در جایگزین های شیر بنوشند و آنها را به شکل مکمل مصرف کنند.

تولیدکنندگان همچنین ممکن است روغن را از سویا استخراج کرده و از آن برای تولید سوخت سازگار با محیط زیست و همچنین شمع، مداد رنگی و روان کننده موتور استفاده کنند.

غذاهای سویا از دیرباز به عنوان منابع پروتئین با کیفیت بالا و چربی های سالم شناخته شده اند، اما در طول 25 سال گذشته این غذاها به دلیل نقش آنها در پیشگیری و درمان بیماری های مزمن به شدت مورد بررسی قرار گرفته اند.

سویا

به عنوان مثال: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آنها خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سرطان سینه و پروستات را کاهش می دهند.

علاوه بر این سویا گرگرفتگی را کاهش می دهد و ممکن است بر عملکرد کلیه تأثیر مثبت بگذارد، علائم افسردگی را کاهش دهد و سلامت پوست را بهبود بخشد. بیشتر تمرکز روی غذاهای سویا به این دلیل است که آنها منابع منحصر به فرد ایزوفلاون هستند.

ایزوفلاون ها به عنوان فیتواستروژن ها و تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن طبقه بندی می شوند. علیرغم بسیاری از فواید پیشنهادی وجود ایزوفلاون‌ها به این نگرانی منجر شده است که سویا ممکن است اثرات نامطلوبی در برخی افراد داشته باشد.

با این حال این نگرانی ها در درجه اول بر اساس مطالعات حیوانی است، در حالی که تحقیقات انسانی از ایمنی و مزایای غذاهای سویا پشتیبانی می کند.

نتیجه گیری اخیر سازمان ایمنی غذای اروپا مبنی بر اینکه ایزوفلاون ها بر سینه، تیروئید یا رحم زنان یائسه تأثیر منفی نمی گذارد در حمایت از ایمنی است.

این بررسی هر یک از زمینه های تحقیقاتی عمده مربوط به سویا را پوشش می دهد که عمدتاً بر تحقیقات بالینی و اپیدمیولوژیک تمرکز دارد. اطلاعات پس زمینه در مورد مصرف سویای آسیایی، ایزوفلاون ها و محتوای مواد مغذی نیز ارائه شده است.